Welke datingapps scoren het best (en het slechtst) bij Vlaamse gebruikers?

De ware liefde vinden door online te daten? Veel te moeilijk, zegt meer dan de helft van de gebruikers in een onderzoek van Test Aankoop. De gemiddelde gebruiker zit al bijna vijf jaar te swipen en te scrollen, en bijna 7 op de 10 zijn teleurgesteld in de sites en apps.
Online schiet Cupido vaak mis. ©rv

Liefst één op de vier Belgen heeft al eens Badoo, Tinder of een andere datingsite gebruikt. Degenen die dat niet doen, geven niet alleen als reden dat ze een vaste relatie hebben, maar ook dat ze liever op een ander manier mensen leren kennen - pakweg aan een cafétoog. Als je de gebruikers vraagt waarom zij online daten, zegt amper 43% dat ze dat doen om een partner te vinden. "Dat is opvallend weinig", vindt seksuoloog Wim Slabbinck. "Als je aan mensen vraagt waarom ze een app over bloemschikken op hun smartphone hebben, gaat 99% toch antwoorden dat ze echt wel interesse hebben in bloemschikken."

Dus zou je denken dat gebruikers van een datingsite op zoek zijn naar liefde. Maar nee: 28% wil er enkel 'mensen leren kennen', 27% gebruikt ze 'uit nieuwsgierigheid'. "Voor veel gebruikers is het gewoon een tijdverdrijf, zo bleek al uit eerder onderzoek", zegt Slabbinck. "Voor veel gebruikers zit zo'n datingapp in het rijtje van Facebook en Twitter - eens gaan kijken wie hen leuk vindt. Het is vaak een manier om je ego een boost te geven."

rv ©rv

Plots knappe matches

Als je een match vindt, is dat inderdaad goed voor het zelfvertrouwen... maar dat positieve gevoel kan ook snel omslaan. "Je bent blij omdat iemand interesse heeft in jou. Maar dan antwoordt de ander niet meer als je op date wil - vaak omdat het voor hem of haar niet meer is dan een vrijblijvend tijdverdrijf."

Hoewel steeds meer Vlamingen een geslaagd Tinder-koppeltje kennen of er zelf één vormen, blijken de datingapps voor veel gebruikers dus niét het verhoopte wondermiddel. Meer dan de helft vindt het "heel moeilijk" om er een vaste partner mee te vinden, 67% is uiteindelijk teleurgesteld.

Dat heeft ook te maken met de manier waarop de datingsites en -apps werken. Ze hebben er immers alle belang bij om gebruikers zo lang mogelijk aan zich te binden. "Commercieel is het niet interessant voor die bedrijven als een gebruiker binnen de week al de ware liefde vindt", zegt Slabbinck.

Eén op de vijf voelt zich "vaak tot altijd" gefrustreerd. 76% is al meermaals gestopt - en dus toch weer herbegonnen - omdat ze het online daten beu geraakten. Ook daar spelen de platforms slim op in. "Als je afhaakt en je na een tijdje opnieuw registreert, krijg je plots heel aantrekkelijke vrouwen of mannen voorgesteld, zodat je weer interesse krijgt. Maar na één of twee weken verdwijnen die en worden opnieuw de laag gewaardeerde profielen aan je gekoppeld."

Nog opmerkelijk: lang niet elke gebruiker is uit op seks. Slechts 21% vindt dat naar eigen zeggen "heel belangrijk".

rv ©rv